fredag 7. november 2008

Hvorfor SnelleLibelle?

I mange, mange år har jeg vært utrolig fasinert over øyenstikkeren. Det er ett insekt som vekker mange ulike tanker hos folk. Noen synes de ser ekle ut, de flyr så rett frem, de bråker masse og de kan være store. Men om du ser nøye og nære på en øyenstikker, så vil du se at den er utrolig vakker! Den har ett enormt fargespekter! Vingene er skjøre, men samtidig så sterke.


Og en øyenstikker har så mange navn. Det norske navnet øyenstikker fremkaller litt frykt. Det engelske navnet dragonfly, minner om en flyvende drage. I danmark heter den guldsmed. Det synes jeg er så vakkert. På nederlandsk og tysk, (og kanskje flere språk) så heter den libelle.


Jeg synes libelle er så vakkert ett navn på ett så komplisert insekt.
Libe/liebe=kjære/elske
Belle=vakker.



Derfor, etter at vi kom på navnet Snellene, så grodde ett nytt navn fram i mitt hode:
SnelleLibelle. Og nå har det blitt navnet på de produktene jeg syr og lager.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar